Artikler til Dansk Kommunikationsforening

FV15: Valgets vindere i hashtags og (re)tweets

Folketingsvalget er netop overstået, og denne gang var der mere end 12 gange så meget aktivitet på valgets hashtag – #fv15 – som ved valget i 2011.

Graf over valgets hashtag #fv15 sammenlignet med 2011

Sammen med overskrift.dk har jeg kigget på grafer og tal for, hvilke hashtags der blev brugt mest, hvor TV-kanalerne DR og TV2 forsøgte at tage ejerskab på valgkampen. Jeg har også fundet frem til de 3 mest retweetede tweets.

>>> Se hele artiklen hos Dansk Kommunikationsforening

5 meninger om “FV15: Valgets vindere i hashtags og (re)tweets

  1. 12 gange alligevel. wauw. Der var godt nok også meget larm og opråb. Jeg fulgte på et tidspunkt tv2´s hashtag mens deres udsendelse kørte… min oplevelse var at det mest af alt bare udviklede sig til et sted man kunne råbe op med sin galle.
    Har du nogle tal på hvor mange personer som stod for de mange tweets? jeg har en antagelse om at det er meget få personer, som står for en meget stor procentdel af deltagelsen. Ved du det? kh Søren

    1. Jeg har også været overrasket over tonen – særligt når folk potentielt får vist deres tweet på TV-skærmen.
      Jeg vil lige prøve at høre Stefan hos overskrift.dk, om de har tal på, hvor mange der har bidraget til alle de tweets. Vender stærkt tilbage!

  2. Søren, hvis du læser den fulde artikel hos Kommunikationsforeningen (http://www.kommunikationsforening.dk/artikler/valgkampens-vinder-hashtags-og-retweets), er der en oversigt over, hvor mange profiler, der tweetede på de 4 mest anvendte hashtags.

    Men for lethedens skyld, smider jeg da lige oversigten ind her også 🙂

    Mest anvendte hashtags i valgkampen (inkl. retweets):

    #dkpol: 164.000 (fra 14.000 profiler)

    #fv15: 154.000 (fra 13.900 profiler)

    #tv2valg: 67.900 (fra 8.600 profiler)

    #drdinstemme: 54.800 (fra 7.200 profiler)

    Hver profil, der har tweetet om #fv15, har altså tweetet ca. 11 gange.

    1. Tak Anna !
      11 stk. i snit er jo ret meget 🙂 tror det rammer min egen aktivitet ret godt.
      jeg har dog stadig en fornemmelse af at en mindre %del står for størstedelen af deltagelsen. Synd at twitter bare stadig er så “lille” og lukket et medie i Dk.

      1. Ja, det er ærgerligt, for det er så oplagt til debatter. Omvendt tror jeg ikke, at tonen ville blive bedre af, at flere brugte Twitter 🙂

Skriv et svar

