Branding, Facebook, Sociale medier, Speciale

Speciale: Kan kommunerne skabe og styrke forholdet til borgerne via Facebook?

Så skete det. Endelig. Her har I mit speciale.

Sidste efterår satte jeg mig for at undersøge, hvordan to kommuner, der griber deres Facebook-tilstedeværelse forskelligt an, potentielt kan komme tættere på borgerne. De to case-kommuner var Allerød og Aalborg.

En officiel Side vs. flere mere målrettede Sider
Allerød Kommune har valgt at være på Facebook med én officiel Side. Man har valgt en eksperimenterende tilgang, fordi der endnu ikke er taget en politisk beslutning om at bruge ressourcer på Facebook. De er kun 2 mand til kommunikationsopgaverne, så egentlig er det en ganske fair prioritering. Problemet er bare i min optik, at statusopdateringerne bliver irrelevante for de fleste og derfor nærmest værdiløse. Det er ikke måden at komme tættere på borgerne. Tværtimod.

I Aalborg Kommune har man den modsatte tilgang til Facebook. Der er ingen officiel Facebook-Side, men i stedet en håndfuld projekt- eller kampagnebaserede Sider. Det fungerer langt bedre, og det skyldes, at  målgrupperne er meget skarpere defineret. Det medfører mere interaktion.

Regnestykket er kort fortalt, jo mere relevans, desto mere aktivitet og interaktion. Og det er jo det, borgerne ønsker. Nærvær, samtale, interaktion med kommunen – og måske andre ligesindede i kommunen.

Grundtanken – web 2.0 fører til relationer
Hele mit speciale er bygget op omkring den tese, at for at kommunerne kan udtrykke en personlighed/et brand, som kan skabe et bånd til den individuelle borger, må kommunerne opføre sig “ordentligt” på Facebook. Ordentligt forstået på web 2.0-måden. Det kræver den rette forståelse.

Min konklusion er, at Aalborg er på rette vej, men kunne have gavn af at samle de forskellige Sider på en hoved-Side. Allerød er lidt længere fra, men deres væsentligste udfordring er, at de ikke har ressourcerne til det og ikke prioriterer kommunikation på Facebook. Web 2.0-tankegangen er ikke fremherskende. Og så bør de måske bare lade være. Jeg kan i hvert fald blive i tvivl, om det ikke bare skader kommunens brand yderligere, at de har en kedelig Facebook-Side.

Generelle anbefalinger
På baggrund af mine analyser, bør kommuner generelt gøre sig det klart, at den bedste måde at aktivere borgerne på Facebook er ved at gå yderst målrettet til værks. Lav en Side, der er relevant for børnefamilier. Eller folk, der er vilde med et bestemt område i kommunen. Eller fokuser på at hjælpe med konkrete problemer. Som digital selvbetjening. Der er stort potentiale i at yde en vis grad af “kundeservice” eller borgerservice på Facebook. Men så skal borgerservicemedarbejderne også involveres. Kommunikationsfolkene kan kommunikere, ikke svare på borgerservicespørgsmål.

Jeg kan skrive og tale meget længe om emnet, men det her var vist den korte(ste) version 🙂

God læselyst, hvis du kaster dig over specialet. Det er måske mest relevant at læse Executive Summary, Recommendations og Conclusions. Bare et tip.

Reklamer

8 meninger om “Speciale: Kan kommunerne skabe og styrke forholdet til borgerne via Facebook?

  1. Jeg glæder mig også til at dykke ned i dit speciale. Ikke mindst fordi jeg er i gang med at planlægge Workshop for en kommune om at bruge Facebook.
    Synes da i øvrigt, at du skal sørge for at blive “betalt” for at dele din viden. Jeg kan anbefale “Pay with a tweet”, hvor man poster besked på Facebook eller Twitter om, at man henter dit speciale – og dermed reklamerer for dig. Det fortjener du!
    Vil du se, hvordan det bruges i praksis til at dele, har jeg gjort det på denne side: http://webwoman.dk/facebook-freelancer/

    Mange hilsner
    Lisbeth AKA WebWoman

    1. Det lyder da spændende med dit workshop-projekt. Det vil jeg gerne høre mere om. Fang mig evt. på Facebook, hvis du har mulighed for at uddybe det lidt.

      God ide med “betaling”. Det vil jeg overveje at implementere. Umiddelbart synes jeg det er fint, at folk har adgang til mit speciale “gratis”. Det er selvfølgelig rart med omtalen, men jeg må indtil videre bare krydse fingre for, at folk deler af egen fri vilje 🙂

  2. Super spændende Anna, jeg har arbejdet med citybranding for Odense Kommune og sendt et link til mine gamle kolleger.
    Mange gode hilsner
    Sine Larsen

    1. Tak for udbredelsen af mit speciale til dine gamle kolleger 🙂 De er velkomne, hvis de vil høre mere om mine tanker og ideer omkring branding af kommuner på Facebook.

  3. Hej Anna

    Jeg har selv beskæftiget mig med Groundswell i forbindelse med en opgave på Handelshøjskolen i Århus. Jeg sidder nu og læser dit speciale, men kunne godt tænke mig at se nogle af bilagene, hvor jeg kan læse interviewene i sin fulde længde. Er der mulighed for det?

    Venlig hilsen Lone Torstensen

    1. Hej Lone,

      Du kan se transkribering af interviewet på s. 101 og 113. Jeg har desværre ikke andre bilag end disse, hvor de vigtigste pointer er med. Resten synes jeg dog heller ikke var relevant, så det er ikke med i bilagene 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s